P4C
2022-2023 н.р.
Буський ЗЗСО - Гімназія ім.Є.Петрушевича при ЛНУ ім.І.Франка Буської міської ради
Людина, яка вміє відповідально мислити, починає відповідально діяти.
Метью Ліпман
A person who learns to think responsibly begins to act responsibly.
Matthew Lipman
Człowiek, który uczy się odpowiedzialnie myśleć, zaczyna działać odpowiedzialnie.
Matthew Lipman
Завдання сучасної школи - навчити дітей мислити.
The task of the modern school is to teach children how to think.
Zadaniem współczesnej szkoły jest nauczenie dzieci myślenia.

Раді вітати на сторінці проєкту P4C "Colour of Peace", який діє за співпраці НЦ МАН "Лабораторія розвитку критичного мислення" (керівниця Юлія Кравченко, к.ф.н.), Буського ЗЗСО - Гімназії ім.Є.Петрушевича при ЛНУ ім.І.Франка Буської міської ради (директорка Ольга Антонишин, керівник проєкту Ліоненко М.Ю.).

До участі в проєкті залучено школярів та школярок віком від 7 до 9 років, які навчаються в 2-4 класах Буського ЗЗСО - Гімназія ім.Є.Петрушевича при ЛНУ ім.І.Франка Буської міської ради.

We are delighted to welcome you to the page of the P4C project "Colour of Peace," which operates in collaboration with the Junior Academy of Sciences of Ukraine's "Critical Thinking Development Laboratory" (led by Yuliya Kravchenko, PhD in Philology), and Busk Secondary School-Gymnasium named after Yevhen Petrushevych at Ivan Franko National University of Lviv, under the Busk City Council (principal Olga Antonyshyn, project manager Maryna Lionenko).

The project involves students aged 7 to 9 from grades 2 to 4 of the Busk Secondary School-Gymnasium named after Yevhen Petrushevych at Ivan Franko National University of Lviv, under the Busk City Council.


Z radością witamy na stronie projektu P4C „Kolor Pokoju”, który działa we współpracy z „Laboratorium Rozwoju Myślenia Krytycznego” przy Narodowym Centrum Młodych Naukowców Ukrainy (kierowniczka Julia Krawczenko, doktor filologii) oraz Liceum-Gimnazjum im. Jewhena Petruszewycza przy Uniwersytecie im. Iwana Franki we Lwowie, podlegającym Radzie Miejskiej w Busku (dyrektorka Olga Antonyshyn, kierowniczka projektu Maryna Lionenko).

Do udziału w projekcie zaproszono uczniów i uczennice w wieku od 7 do 9 lat z klas 2-4 Liceum-Gimnazjum im. Jewhena Petruszewycza przy Uniwersytecie im. Iwana Franki we Lwowie, podlegającego Radzie Miejskiej w Busku.

P4C ("Philosophy for Children") - це не лише про розвиток когнітивних навичок, але й про формування середовища, яке допомагає дітям долати виклики воєнного часу. Ми пропонуємо дітям і дорослим простір для рефлексії, де можна обговорювати важливі життєві теми — дружбу, мрії, відносини. Це знижує тривожність, створює довіру та сприяє емоційному відновленню. Наші сесії показують, що філософія може бути потужним інструментом не лише в освіті, але й у терапії. Завдяки спільним зусиллям ми допомагаємо дітям не лише навчатися, але й ставати більш усвідомленими, впевненими в собі та відкритими до діалогу. Дякуємо всім партнерам та фасилітаторам, які долучилися до цього проєкту. Віримо, що наша спільна робота стане ще одним кроком до побудови мирного майбутнього.


P4C ("Philosophy for Children") is not only about developing cognitive skills, but also about creating an environment that helps children overcome the challenges of wartime. We offer children and adults a space for reflection, where important life topics—friendship, dreams, relationships—can be discussed. This reduces anxiety, builds trust, and promotes emotional recovery.

Our sessions show that philosophy can be a powerful tool not only in education but also in therapy. Through our collective efforts, we help children not only learn but also become more self-aware, confident, and open to dialogue.

We thank all the partners and facilitators who have joined this project. We believe that our shared work will be another step towards building a peaceful future.


P4C ("Filozofia dla Dzieci") to nie tylko rozwój umiejętności poznawczych, ale także tworzenie środowiska, które pomaga dzieciom pokonywać wyzwania wojennego czasu. Oferujemy dzieciom i dorosłym przestrzeń do refleksji, w której można omawiać ważne tematy życiowe—przyjaźń, marzenia, relacje. To obniża niepokój, buduje zaufanie i sprzyja emocjonalnemu uzdrowieniu.

Nasze sesje pokazują, że filozofia może być potężnym narzędziem nie tylko w edukacji, ale także w terapii. Dzięki wspólnym wysiłkom pomagamy dzieciom nie tylko uczyć się, ale także stawać się bardziej świadomymi, pewnymi siebie i otwartymi na dialog.

Dziękujemy wszystkim partnerom i facylitatorom, którzy dołączyli do tego projektu. Wierzymy, że nasza wspólna praca będzie kolejnym krokiem w budowaniu pokojowej przyszłości.

Фасилітатори проєкту:
Alaina Gostomski
Alaina graduated with a dual degree in Philosophy and Elementary Education from Salisbury University in 2018. While teaching at an elementary school in the Bronx, she completed a masters degree from UAlbany in Curriculum Design and Instructional Technology. She has engaged in Philosophy for/with Children as a discussion facilitator for a number of years and is interested in how this practice shapes students and teachers. A few other philosophical interests include social justice education, the nature of pedagogical relationships, and how metaphors are used in education.
Since September 2022, Alaina has been working with Ukrainian children as part of the project "Colour of Peace".

Alaina ukończyła Uniwersytet Salisbury w 2018 roku, uzyskując podwójny dyplom z filozofii i edukacji wczesnoszkolnej. Pracując w szkole podstawowej w Bronksie, ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Albany na kierunku "Projektowanie programów nauczania i technologie edukacyjne". Od kilku lat angażuje się w program „Filozofia dla/z dziećmi” jako facylitatorka dyskusji i interesuje się, jak ta praktyka wpływa na uczniów i nauczycieli. Jej inne zainteresowania filozoficzne obejmują edukację w kontekście sprawiedliwości społecznej, naturę relacji pedagogicznych oraz wykorzystanie metafor w edukacji.

Od września 2022 roku Alaina współpracuje z ukraińskimi dziećmi w ramach projektu „Kolor Pokoju”.

Алейна закінчила Університет Солсбері у 2018 році, здобувши подвійний ступінь з філософії та початкової освіти. Працюючи в початковій школі в Бронксі, вона завершила магістерську програму в Університеті Олбані за спеціальністю "Розробка навчальних програм і освітні технології". Протягом кількох років вона бере участь у програмі "Філософія для/з дітьми" як модераторка дискусій і цікавиться тим, як ця практика впливає на учнів та вчителів. Серед її інших філософських інтересів — освіта в контексті соціальної справедливості, природа педагогічних взаємин та використання метафор в освіті.

З вересня 2022 року Алейна працює з українськими дітьми в межах проєкту "Колір миру".

Юлія Кравченко

Керівниця лабораторії з розвитку критичного мислення НЦ «МАНУ», кандидатка філософських наук, тренерка з методики «Філософія для дітей» Метью Лімпана, Фулбрайтівська стипендіатка в Колумбійському університеті 2021–2022.
24 лютого Юлія перебувала в США на стипендії. Після повномасштабного вторгнення вона організувала онлайн-сесії з філософування для українських дітей та дорослих. Заняття проводили іноземні фасилітатори з США, Туреччини, ПАР, Ірану, Італії, Канади, Румунії від кінця березня до кінця червня. Особливо цінним виявився терапевтичний ефект занять, який постав як наслідок участі у спільноті з високим рівнем довіри та в емоційно безпечному просторі. Ці умови забезпечили можливість повільного думання, проживання комунікаційних пауз та висловлення власної думки. Учасники переключалися від думок про війну і страждання на обговорення тем про відносини, дружбу і мрії, занурюватися в діалог і когнітивно потрапляли в іншу реальність, що знижувало їхню тривожність, напругу й допомагало дещо інакше реагувати на воєнну реальність в Україні. (більше інформації тут
ЯкГоворитиЗДітьмиПроВійну
).

Head of the Critical Thinking Development Laboratory at the Junior Academy of Sciences of Ukraine, PhD in Philosophy, trainer in Matthew Lipman’s "Philosophy for Children" methodology, and Fulbright Scholar at Columbia University (2021–2022).
On February 24, Yuliya was in the United States on a scholarship. After the full-scale invasion, she organized online philosophizing sessions for Ukrainian children and adults. These sessions were facilitated by international moderators from the USA, Turkey, South Africa, Iran, Italy, Canada, and Romania from late March to late June. The therapeutic effect of the sessions proved particularly valuable, arising from the participants’ engagement in a community built on trust and an emotionally safe environment.
These conditions enabled slow thinking, reflective pauses, and the expression of personal views. Participants shifted their focus from thoughts of war and suffering to discussions on topics such as relationships, friendship, and dreams. They immersed themselves in dialogue, cognitively entering a different reality, which reduced their anxiety and tension and helped them respond differently to the wartime reality in Ukraine.
(More information here:
HowToTalkToChildrenAboutWar
)

Kierowniczka Laboratorium Rozwoju Myślenia Krytycznego w Narodowym Centrum Młodych Naukowców Ukrainy, doktor filozofii, trenerka metodyki „Filozofia dla dzieci” Matthew Lipmana, stypendystka programu Fulbright na Uniwersytecie Columbia (2021–2022).
24 lutego Julia przebywała w Stanach Zjednoczonych na stypendium. Po rozpoczęciu pełnoskalowej inwazji zorganizowała internetowe sesje filozoficzne dla ukraińskich dzieci i dorosłych. Zajęcia były prowadzone przez międzynarodowych facylitatorów z USA, Turcji, Republiki Południowej Afryki, Iranu, Włoch, Kanady i Rumunii od końca marca do końca czerwca.
Szczególnie cenny okazał się terapeutyczny efekt tych spotkań, wynikający z uczestnictwa w społeczności o wysokim poziomie zaufania i w emocjonalnie bezpiecznej przestrzeni. Takie warunki pozwalały na powolne myślenie, refleksyjne przerwy w komunikacji oraz wyrażanie własnych myśli. Uczestnicy odwracali swoją uwagę od myśli o wojnie i cierpieniu, koncentrując się na tematach takich jak relacje, przyjaźń i marzenia. Angażowali się w dialog i poznawczo przenosili się do innej rzeczywistości, co zmniejszało ich lęk i napięcie oraz pomagało w inny sposób reagować na rzeczywistość wojenną w Ukrainie.
(Więcej informacji tutaj:
JakRozmawiaćZDziećmiOwojnie
)

Марія Ліоненко

Заступниця директора з навчально-методичної роботи Буського ЗЗСО - Гімназії ім.Є.Петрушевича при ЛНУ ім. І.Франка БМР, психологиня, учителька початкових класів, аспірантка ТНПУ ім.В.Гнатюка.
Упродовж 5 років Марія досліджує проблему розвитку критичного мислення молодших школярів на уроках мовно-літературної освітньої галузі. Активна учасниця серії вокркшопів з методики P4C від лабораторії з розвитку критичного мислення НЦ “МАНУ” у співпраці з тренерками Фарзаною Шархташ та Сорур Сареміфар.
Марія переконана, що 3С (Caring /турботливе мислення/, Creative /креативне мислення/, Critical /критичне мислення/), які розвиває ця методика - це те, що так потрібно розвивати у сучасних українських школярів. Разом з тим заняття з Р4с у воєнний час має ще й терапевтичний ефект не лише для дітей, а й для дорослих.


Deputy Director for Educational and Methodological Work at the Busk Secondary School-Gymnasium named after Yevhen Petrushevych at Ivan Franko National University of Lviv under the Busk City Council, psychologist, primary school teacher, and PhD student at Vasyl Stefanyk Precarpathian National University.

For the past five years, Mariya has been researching the development of critical thinking in younger students during language and literature lessons. She is an active participant in a series of workshops on the P4C methodology organized by the Critical Thinking Development Laboratory of the Junior Academy of Sciences of Ukraine in collaboration with trainers Farzana Sharifzadeh and Sorour Saremi.

Mariya firmly believes that the 3Cs (Caring, Creative, and Critical Thinking) fostered by this methodology are essential for modern Ukrainian students. Additionally, P4C sessions during wartime have shown a therapeutic effect not only for children but also for adults.


Zastępczyni dyrektora ds. pracy dydaktyczno-metodycznej w Liceum-Gimnazjum im. Jewhena Petruszewycza przy Uniwersytecie im. Iwana Franki we Lwowie, podlegającym Radzie Miejskiej w Busku, psycholog, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej oraz doktorantka na Tarnopolskim Uniwersytecie Pedagogicznym im. Wołodymyra Hnatiuka.

Od pięciu lat Maria bada rozwój krytycznego myślenia u młodszych uczniów na zajęciach z języka i literatury. Jest aktywną uczestniczką serii warsztatów na temat metodyki P4C organizowanych przez Laboratorium Rozwoju Myślenia Krytycznego w Narodowym Centrum Młodych Naukowców Ukrainy we współpracy z trenerkami Farzaną Sharifzadeh i Sorour Saremi.

Maria jest przekonana, że 3C (Caring – troskliwe myślenie, Creative – kreatywne myślenie, Critical – krytyczne myślenie), które rozwija ta metoda, to kluczowe umiejętności, które należy kształtować u współczesnych ukraińskich uczniów. Co więcej, zajęcia z P4C w czasie wojny mają również efekt terapeutyczny, zarówno dla dzieci, jak i dorosłych.